Právě vysíláme

Na placené verze Facebooku a Instagramu si nestěžuje jen veřejnost, porušuje i zásady EU

30. listopadu 2023 14:15
Na placené verze Facebooku a Instagramu si nestěžuje jen veřejnost, porušuje i zásady EU

Americká společnost Meta Platforms čelí další stížnosti kvůli svému rozhodnutí spustit v Evropě placené verze sociálních sítí Facebook a Instagram bez zobrazování reklam. Evropská spotřebitelská organizace BEUC dnes uvedla, že tyto placené verze porušují zákony Evropské unie na ochranu spotřebitelů. Dodala, že kvůli tomu předložila stížnost úřadům na ochranu práv spotřebitelů.

Nezisková organizace NOYB už na začátku týdne podala kvůli placeným verzím sítí Facebook a Instagram stížnost rakouskému úřadu na ochranu osobních údajů. Uvedla, že uživatelé nyní musejí platit, aby si zachovali své „základní právo na ochranu údajů“. Varovala také, že postup Mety by mohly napodobit konkurenční služby, což by pro uživatele znamenalo vysoké náklady na ochranu soukromí.

Meta spuštění placených verzí služeb jakožto alternativy bezplatných služeb s reklamou oznámila v říjnu. Firma podle agentury Reuters uvedla, že tento krok je v souladu s pravidly Evropské unie, podle kterých musejí mít uživatelé možnost rozhodnout, zda mohou být jejich osobní údaje shromažďovány a využívány k cílené reklamě. Měsíční předplatné firma stanovila na 9,99 eura (zhruba 243 Kč) pro uživatele webových prohlížečů a na 12,99 eura (zhruba 316 Kč) pro uživatele chytrých telefonů a tabletů s operačními systémy Android a iOS.

„Meta porušuje zákony EU na ochranu spotřebitelů tím, že používá nepoctivé, klamavé a agresivní praktiky. V jejich rámci částečně brání spotřebitelům ve využívání služeb, aby je přinutila k rychlému rozhodnutí, a poskytuje v této souvislosti zavádějící a neúplné informace,“ uvedla náměstkyně generální ředitelky BEUC Ursula Pachlová.

Podle BEUC je navíc pravděpodobné, že nové placené verze sítí Facebook a Instagram budou údaje o uživatelích dál shromažďovat a používat pro jiné účely než reklamu. Organizace rovněž poukázala na „velmi vysoké předplatné“ verzí bez reklamy, které může spotřebitele odrazovat. „To znamená, že spotřebitelé nemají skutečnou možnost výběru,“ dodala.

Zdroj: ČTK

Články, které by tě mohly zajímat