Právě vysíláme

Giorgio Armani: věci, které jste o králi minimalismu možná netušili

Giorgio Armani: věci, které jste o králi minimalismu možná netušili

Za ikonickým jménem stál muž s nečekanými začátky, důrazem na etiku i průkopnickým přístupem k technologiím. Tohle jsou ověřené drobnosti z jeho života a práce, které dokreslují, proč se z Armaniho stala legenda – a proč jeho odkaz přežije i po jeho odchodu.

Medik, který změnil obor


Než se pustil do módy, studoval v Miláně medicínu a poté nastoupil vojenskou službu; po návratu začínal v milánském obchodním domě La Rinascente jako výlohář a prodavač a následně navrhoval pánskou konfekci pro Nino Cerruti.

Výlohy jako první módní ateliér


Právě v La Rinascente získal praxi stylingu a prodeje, kterou zúročil v návrhářské práci – a později pod vlastním jménem po boku partnera Sergia Galeottiho. Značku Giorgio Armani založili v roce 1975.

Zrod značky — a jak ji financoval


Sám Armani opakovaně popisoval, že na rozjezd prodal své auto; v různých rozhovorech je uváděn Volkswagen Beetle i Fiat 600, proto je fér říct, že šlo o prodej vozu, nikoli konkrétní model s jistotou.

Hollywoodský průlom


K masové známosti přispěl American Gigolo (1980), kde Armani oblékl Richarda Gerea a éra power suits v 80. letech (včetně Miami Vice) vystřelila značku v USA.

Etika a zdraví na přehlídkách


V roce 2006/2007 Milán zavedl pravidla podporující zdravější image (včetně prahu BMI 18,5 a věku 16+); Armani zároveň veřejně kritizoval kult extrémní štíhlosti a hlásil se ke zdravějšímu ideálu. Formální BMI limity později italský sektor opustil, princip podpory zdraví však zůstal.

Bez kožešin od roku 2016


Skupina Armani v březnu 2016 oznámila přechod na fur-free napříč všemi řadami.

Technologický náskok


V roce 2007 Armani jako první v oboru živě odvysílal haute couture přehlídku na internetu.

Životní styl: od interiérů po hotely


Vedle módy vybudoval Armani i Armani/Casa, Armani/Dolci a hotely Armani (Milán, Dubaj).

Jak viděl budoucnost domu


Aby zachoval nezávislost značky, založil v roce 2016 Nadaci Giorgio Armani a nastavil pravidla správy po své smrti; dlouhodobě zdůrazňoval hodnoty kontinuity a pokory.