Právě vysíláme

Důvod pádu indického letadla? Hlavní podezření padá na piloty

Důvod pádu indického letadla? Hlavní podezření padá na piloty

Boeing 787 Air India ztratil téměř současně dodávku paliva do obou motorů. Navíc v kritické fázi letu. Vyšetřování ukazuje, že přepínače byly manuálně přepnuty do polohy vypnuto krátce po vzletu – zda záměrně, nebo omylem zůstává otázkou.

Palivo vypnuto těsně po vzletu

Podle předběžné zprávy Úřadu pro vyšetřování leteckých nehod (AAIB) v Indii došlo krátce po vzletu z Ahdmedábádu k přepnutí přepínačů paliva z polohy „RUN“ na „CUTOFF“ pro oba motory – mezi jednotlivými pohyby uplynula méně než sekunda, což je zhruba čas, který pilot potřebuje, aby vypnul jeden a pak druhý motor, uvedl americký letecký expert John Nance. Jak však dodal, za normálních okolností by pilot nikdy přepínače při letu nevypnul, zvlášť ne v okamžiku, kdy letadlo začíná stoupat.

Poloha přepínačů – náhoda, nebo lidské zavinění?

Přepínače jsou přitom chráněné mechanicky, což znamená, že není možné je aktivovat náhodně. Aktivace vyžaduje úmyslný zásah, což naznačuje, že šlo buď o záměrné jednání, nebo o vzácný omyl v kokpitu. Záznamy z černé skříňky zachytily, jak se jeden z pilotů, první důstojník, ptá zkušenějšího kapitána: „Proč jsi přepnul palivo?“ a ten odpovídá, že to neudělal. 

Náprava přišla pozdě

Zpráva vyšetřovatelů zmiňuje, že přepínače byly o několik vteřin později opět přepnuty do polohy zapnuto a letadlo se automaticky pokusilo znovu motory nastartovat. Bohužel letoun byl již příliš nízko, aby stihl nabrat výšku.

Vyšetřovatelé prověřují psychiku kapitána i technické závady

Letadlo řídili dva zkušení piloti. Kapitán Sumít Sabharval měl nalétáno 15.638 hodin a ani první důstojník Clive Kunder nebyl s počtem 3403 hodin žádný nováček.

Podle listu India Today měl kapitán Boeingu pár dní před odchodem do důchodu, zatímco druhý pilot byl na začátku své letecké kariéry. Americké úřady i experti připouštějí, že kapitán mohl jednat úmyslně -jeho klidná reakce na informaci o vypnutí motorů by tomu napovídala. Mohlo ovšem dojít i k mimořádnému omylu. 

Zpráva vyšetřovatelů zatím nepoukázala na žádné mechanické selhání ani pochybení údržby. Vyšetřování tragické nehody ovšem ještě zdaleka neskončilo a vyvozovat z ní jakékoli závěry by bylo ukvapené.

Články, které by tě mohly zajímat