Právě vysíláme

Proč jsou psi tak přátelští? Vědci konečně nalezli odpověď!

10. května 2018 9:29
Proč jsou psi tak přátelští? Vědci konečně nalezli odpověď!

Vědecké studie ukázaly, že psi jsou mnohem více společenštější než vlci, kteří vyrostli ve stejných podmínkách. Věnují větší pozornost lidem a více poslouchají naše pokyny a příkazy. Proč?

Odpověď se ukrývá v jejich DNA, konkrétně v genu WBSCR17. Psi se sice z vlků vyvinuli a původně sdíleli zcela stejný genom, ale v průběhu tisíců let domestikace se v jejich DNA objevily změny.

Výzkum provedený v roce 2010 vědci z Princetonské a Oregonské univerzity odhalil, že právě v průběhu domestikace se u psů vyvinul zcela nový gen, kterým jejich divocí předci nedisponují.

Dá se tak říci, že soužití s člověkem a jejich nová role lidských společníků, při které museli člověku pomáhat při hledání a obstarávání potravy a ochraně před divokou zvěří, pozměnila jejich chování.

Vědci toto zjištění zdokumentovali i na pokusu, který provedli na 18 psech různých ras (od jezevčíků po Bernské horské psy) a 10 obyčejných vlcích.

Vědci zvířata cvičili, aby otevřela krabici obsahující kousky klobás. Posléze pozorovali jejich chování ve třech různých situacích: za přítomnosti známé osoby, za přítomnosti neznámé osoby a když byli ponecháni o samotě.

Ve všech třech případech vlci psy předčili a rozdíl byl ještě markantnější, když u toho byli lidé. Proč? „Nebylo to proto, že by na otevření krabice psi nestačili, ale byli příliš zaměstnáni sledováním lidí a očekáváním jejích příkazů,“ upřesňuje Bridgett von Holdt, bioložka z Princetonské univerzity.

Zdroj: National Geographic