Právě vysíláme

V Česku začala fungovat nová iniciativa, která bude chránit prodej koček a psů na internetu

28. května 2019 8:04
V Česku začala fungovat nová iniciativa, která bude chránit prodej koček a psů na internetu

V Česku začala působit evropská iniciativa EU Pet Advertising Advisory Group, která je zaměřena na potírání podvodných inzerátů množitelů a překupníků zvířat. Jejím cílem je monitorovat inzerci a nastavit nové standardy pro prodej na internetu. Poslanci v současnosti řeší novelu veterinárního zákona, který by měl tzv. množírny zvířat omezit.

Podle zástupců neziskové organizace se každý den objeví v internetových inzerátech v Evropě nabídka na 270 000 psů a 68 000 koček. Většina prodejů se přitom uskutečňuje v anonymním internetovém prostředí bez regulace. Toho podle zástupců iniciativy využívají překupníci v rámci svých systému množíren a distribučních sítí. Nelegální obchod se zvířaty je podle statistik třetí nejlukrativnější ilegální činností v Evropě, hned po obchodu se zbraněmi a drogami.

Cílem iniciativy je proto monitorování podezřelých inzerátů a ve spolupráci s veřejnou správou a provozovateli inzertních portálů také nastavení pravidel pro inzerci zvířat. „Výsledky EU PAAG z ostatních evropských zemí zřetelně ukazují, že iniciativa vede k výraznému úbytku nekalých prodejů psů a koček. Jsme rádi, že se našla dostatečná vůle k zřízení EU PAAG i u nás,“ uvedla předsedkyně Animal Eye Zuzana Rennerová.

Podle průzkumu Evropské aliance pro psy a kočky má dostatečné informace o zdravotním stavu a chovatelském prostředí zvířete pouze 20 procent kupujících. Podvodné nabídky se podle Rennerové vyznačují například klamavými nebo anonymními kontaktními údaji, fiktivními či ilustračními fotkami zvířat a nepravdivými informacemi.

Iniciativa chce proto do Česka převzít pravidla, které už fungují v zahraničí. Miroslav Václavík z inzertní společnosti Annonce zmínil například povinné zveřejnění fotky nabízeného zvířete v inzerátu nebo potvrzení o jeho původu. Kontrola by se měla zaměřit také na opakované inzeráty. Společnost chce v tomto spolupracovat s dalšími weby.

Další změny chce iniciativa také v legislativě, zejména v oblasti ochrany spotřebitele. Jedním z návrhů je například povinná evidence prodeje zvířete, větší kontrola chovů a další.

 

Zdroj: ČTK

Články, které by tě mohly zajímat